ΚΥΚΛΟΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΕΚΘΕΠΤΕ: ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ

  •  Δημοσιεύτηκε στις: 09/02/2022

Η Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών (ΕΛ.Ε.Κ.ΘΕ.Π.ΤΕ) διοργανώνει για πρώτη φορά σειρά διαδικτυακών σεμιναρίων με θέμα «Η Θεατρική Κριτική και οι προ(σ)κλήσεις του 21ου αιώνα: Επαναπροσεγγίζοντας Αρχές και Μεθόδους».

Ο κύκλος των  σεμιναρίων  θα ξεκινήσει την Κυριακή 27 Φεβρουαρίου  και θα αναπτυχθεί σε 16 τρίωρες συναντήσεις. Εισηγητές είναι μέλη της Ένωσης Κριτικών: Ζωή Βερβεροπούλου (Επίκουρος καθηγήτρια ΑΠΘ), Ιωάννα Λιούτσια (Περφόρμερ – Σκηνοθέτης – Θεατροπαιδαγωγός), Ειρήνη Μουντράκη (Δραματολόγος), Ιωάννα Μπλάτσου (Θεατρολόγος - Μέλος Κριτικής Επιτροπής Πανελλήνιων Διαγωνισμών Συγγραφής Θεατρικού Έργου), Σάββας Πατσαλίδης (Oμότιμος καθηγητής θεατρολογίας ΑΠΘ), Εύη Προύσαλη (Δρ. Θεατρικών Σπουδών – Δραματουργός - Post Doc στις Παραστατικές Τέχνες), Ελευθερία Ράπτου (Θεατρολόγος – Εκπαιδευτικός), Παρασκευή Τεκτονίδου (Δραματουργός –Κριτικός Χορού – Παιδαγωγός), Τόνια Τσαμούρη (Θεατρολόγος – Δρ. Φιλοσοφίας) Δημήτρης Τσατσούλης, (Ομότιμος καθηγητής Σημειωτικής του Θεάτρου και Θεωρίας της Επιτέλεσης ‒ ΤΘΣ Παν/μίου Πατρών)].

Επίσης, εξωτερικοί συνεργάτες, μεταξύ των οποίων η αναπληρώτρια καθηγήτρια Θεατρολογίας στο ΤΘΣ του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου Βαρβάρα Γεωργοπούλου, η ομότιμη καθηγήτρια θεατρολογίας του ΑΠΘ Έλση Σακελλαρίδου, ο αναπληρωτής καθηγητής θεατρολογίας του ΤΘ Παν/μίου Πατρών και κριτικός θεάτρου Γιώργος Σαμπατακάκης.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας της ΕΛ.Ε.Κ.ΘΕ.Π.ΤΕ με τη Διεθνή Ένωση Κριτικών Θεάτρου (IATC/AICT) συμμετέχουν επίσης ο Jeffrey Eric Jenkins, καθηγητής Θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο του Ιλλινόι (Urbana-Champaign) και πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου, ο Ivan Medenica, καθηγητής Θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ  BITEF και υπεύθυνος των συνεδρίων της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου, ο Andrea Procheddu καθηγητής θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης, μέλος της Ιταλικής και της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου  και δραματουργός του Εθνικού Θεάτρου της Γένοβα, και άλλοι διακεκριμένοι κριτικοί και μελετητές.

Οι σύγχρονες εξελίξεις στο θέατρο και η ανάδειξη νέων χώρων προβληματισμού, πειραματισμού και δοκιμασίας θέτουν πιεστικά και το ερώτημα κατά πόσο τα παραδοσιακά μοντέλα κριτικής ανάλυσης και αξιολόγησης αρκούν ή απαιτούν επαναπροσέγγιση των αρχών, των μεθόδων και των εργαλείων τους. Δεν πιστεύουμε σε θανάτους ή γεννήσεις καλλιτεχνικών φαινομένων. Πιστεύουμε στις συνεχείς αναπροσαρμογές τους, σύμφωνα πάντοτε με τα ιστορικά δεδομένα. Και αυτός είναι ο στόχος των σεμιναρίων:  να γνωρίσουν στους ενδιαφερόμενους τις ιδιαιτερότητες που εμφανίζει ο χώρος των θεατρικών και παραστατικών τεχνών σήμερα και την ανάγκη σφυρηλάτησης νέων (αναπροσαρμοσμένων) τρόπων προσέγγισης και αξιολόγησης.

Κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων θα καλυφθούν πεδία έρευνας και πρακτικής όπως οικολογικό και συμμετοχικό θέατρο, site specific, διαδικτυακό θέατρο, μεταμοντέρνο και μετα-ουμανιστικό θέατρο, θέατρο της φυλής και του φύλου, θέατρο για παιδιά και νέους, θέατρο και χορός  και θα απασχολήσουν φλέγοντα θέματα που επηρεάζουν άμεσα τη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας των σύγχρονων θεατρικών/επιτελεστικών τάσεων (θεωρητικών και πρακτικών):  η πολιτική ορθότητα, ο δικαιωματισμός (και το γνωστό μεταμοντέρνο ερώτημα anything goes), ο «θάνατος» της κριτικής κατά το πρότυπο  του θανάτου του συγγραφέα, της ιστορίας, του κανόνα,  της αυθεντίας, της αλήθειας, μεταξύ άλλων.

 Τα σεμινάρια θα συνοδεύονται παράλληλα και θα υποστηρίζονται από πρακτικές ασκήσεις κριτικής με βάση συγκεκριμένες παραστάσεις που θα προτείνονται από τον κάθε διδάσκοντα.

Τα σεμινάρια απευθύνονται σε άτομα που προέρχονται από τον χώρο των θεατρικών σπουδών, της δημοσιογραφίας, της δημιουργικής γραφής, της κοινωνιολογίας, ανθρωπολογίας, εθνολογίας και γενικότερα των ανθρωπιστικών σπουδών αλλά και σε άτομα που ασχολούνται ή επιθυμούν να ασχοληθούν συστηματικά με την κριτική θεάτρου. Κριτικά σημειώματα των συμμετεχόντων θα δημοσιευθούν στην ιστοσελίδα της Ένωσης.

 

Κόστος συμμετοχής: 100 ευρώ (για όλο τον κύκλο των 16 συναντήσεων)

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους έως τις 22 Φεβρουαρίου στο email: seminariakritikis@gmail.com στέλνοντας παράλληλα ένα σύντομο βιογραφικό τους. Ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος.

Με το πέρας του σεμιναρίου θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.

Υπεύθυνοι προγράμματος

Σάββας Πατσαλίδης, Πρόεδρος ΕΛ.Ε.Κ.ΘΕ.Π.ΤΕ /

Ειρήνη Μουντράκη, Αντιπρόεδρος ΕΛ.Ε.Κ.ΘΕ.Π.ΤΕ

 

Τα σεμινάρια πραγματοποιούνται με την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.


Η Ελληνική Ένωση Κριτικών Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών – ΕΛ.Ε.Κ.ΘΕ.Π.ΤΕ) δημιουργήθηκε το 2015. Είναι Σωματείο Μη Κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Αυτή τη στιγμή αριθμεί 30 μέλη. Κύριος σκοπός της είναι αφενός η ενίσχυση της θέσης και του ρόλου του κριτικού λόγου στη σύγχρονη κοινωνία μέσα από δημόσιες δράσεις όπως επιστημονικά συνέδρια, επιμορφωτικά σεμινάρια, εκδόσεις θεατρικών μελετών, κριτικές παραστάσεων, και αφετέρου η ενίσχυση του διαλόγου ανάμεσα στους κριτικούς των παραστατικών τεχνών και την καλλιτεχνική κοινότητα.

 


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

ΚΥΚΛΟΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ: ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ

«Η Θεατρική Κριτική και οι προ(σ)κλήσεις του 21ου αιώνα: Επαναπροσεγγίζοντας Αρχές και Μεθόδους»

 

 

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ / ΩΡΑ

ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

1η

Κυριακή

27 Φεβρουαρίου

16.00-18.00

Σάββας Πατσαλίδης

Καθηγητής ΑΠΘ

Αρχισυντάκτης (editor-in-chief) του περιοδικού της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου

Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών

Ειρήνη Μουντράκη

Θεατρολόγος - Κριτικός Θεάτρου

Υπεύθυνη Δραματολογίου, Βιβλιοθήκης, Αρχείου & Διεθνών Σχέσεων

Εθνικού Θεάτρου

Δημιουργός - Υπεύθυνη Greek Play Project www.greek-theatre.gr

Αντιπρόεδρος ΕΛΕΚΘΕΠΤΕ

Καλωσόρισμα/ Περιγραφή εργαστηρίου

Καλεσμένοι, μεταξύ άλλων:

Jeffrey Eric Jenkins, καθηγητής Θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο του Ιλλινόι (Urbana-Champaign) και πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου, ο Ivan Medenica, καθηγητής Θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ  BITEF και υπεύθυνος των συνεδρίων της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου, ο Andrea Procheddu καθηγητής θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης, μέλος της Ιταλικής και της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου  και δραματουργός του Εθνικού Θεάτρου της Γένοβα

2η

Κυριακή 6 Μαρτίου

 11.00-14.00

Ζωή Βερβεροπούλου

Επίκουρος καθηγήτρια ΑΠΘ

Η θεατρική κριτική: ταυτότητα, λειτουργίες και τεχνικές γραφής Ι
Εισαγωγή στην προβληματική της θεατρικής κριτικής, στο διττό πλαίσιο 
α) των Θεατρικών Σπουδών και β) της Δημοσιογραφίας του πολιτισμού. 
Ορισμοί, χαρακτηριστικά, ποικιλίες, λειτουργίες και επαγγελματικοί 
όροι άσκησης της κριτικής. Από τη θεωρία στην πράξη: δομή, οργάνωση 
και τεχνικές γραφής του κριτικού κειμένου.

3η

Κυριακή

13 Μαρτίου

11.00-14.00

Ζωή Βερβεροπούλου

Η θεατρική κριτική: ταυτότητα, λειτουργίες και τεχνικές γραφής ΙΙ

4η

Κυριακή

20 Μαρτίου

11.00-14.00

Έλση Σακελλαρίδου

ομότιμη καθηγήτρια θεατρολογίας του ΑΠΘ / Γιώργος Σαμπατακάκης

αναπληρωτής καθηγητής θεατρολογίας του ΤΘ Παν/μίου Πατρών και κριτικός θεάτρου

Φεμινιστική και Queer κριτική Ι

Η ενότητα αυτή δύο σεμιναρίων αποτελεί ένα θεματικό δίπτυχο όπου οι δύο ομιλητές θα παρουσιάσουν εν συντομία την ιστορική και ιδεολογική μετεξέλιξη από την φεμινιστική θεωρία του ’70 και του ’80 στην queer κριτική του ’90 και μετέπειτα (δηλαδή από την κατασκευή της έμφυλης ταυτότητας μέχρι την αποταυτοποίηση του υποκειμένου) και την εφαρμογή τους στις παραστασιακές τέχνες του σήμερα. Η παρουσίαση θα συμπληρωθεί με συζήτηση επί συγκεκριμένων ζητημάτων των ομιλητών μεταξύ τους και με τους συμμετέχοντες, θα διανθιστεί με οπτικό υλικό και θα καταλήξει σε απτές κατευθύνσεις πρακτικής εφαρμογής και στην ανάθεση μιας σύντομης άσκησης κριτικής γραφής επάνω σε κάποια υποδειχθείσα παράσταση. Η κατάθεση της άσκησης μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά στους υπεύθυνους του διπλού σεμιναρίου σε χρόνο που θα καθοριστεί στο τέλος της δεύτερης συνάντησης.

 

5η

Τετάρτη  23 Μαρτίου

17.00-20.00

Δημήτρης Τσατσούλης

Ομότιμος καθηγητής Σημειωτικής του Θεάτρου και Θεωρίας της Επιτέλεσης ‒ ΤΘΣ Παν/μίου Πατρών

 

Κριτική Ανάλυση της Παράστασης: Σημεία και Κώδικες 1

Το σεμινάριο αναλύει τα συστήματα σημείων και τους κώδικες που λειτουργούν πάνω στη σκηνή και που ο θεατής/κριτικός θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του για την σωστότερη πρόσληψη της παράστασης. Θα αναλυθούν οι ακουστικοί, οπτικοί και λοιποί κώδικες και ο τρόπος που αυτοί συνδυάζονται, ώστε να αναδείξουν τη λογική της παράστασης.  

6η

Κυριακή 27 Μαρτίου

11.00-14.00

Βαρβάρα Γεωργοπούλου

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεατρολογίας, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Η ανάδυση και εξέλιξη της ελληνικής θεατρικής κριτικής

Το μάθημα παρακολουθεί την  δημιουργία της θεατρικής κριτικής στην Ελλάδα από τα τέλη του 19ου αιώνα , την εδραίωσή της στα χρόνια του Μεσοπολέμου, το χαρακτήρα της,  τους εκπροσώπους της, την σχέση της με τους υπόλοιπους παράγοντες της θεατρικής ζωής και τη γενικότερη συμβολή της στην εξέλιξη του θεάτρου. Γίνεται επίσης μια ιδιαίτερη αναφορά στο σημερινό κριτικό τοπίο με τις ποικίλες αλλαγές που προκάλεσε η χρήση του διαδικτύου ως φορέα θεατρικής κριτικής.

 

7η

Τετάρτη 30 Μαρτίου

 17.00-20.00

Δημήτρης Τσατσούλης

 

 

Κριτική Ανάλυση της Παράστασης: Σημεία και Κώδικες 2

8η

Κυριακή 3 Απριλίου

11.00-14.00

Έλση Σακελλαρίδου / Γιώργος Σαμπατακάκης

 

Φεμινιστική και Queer κριτική ΙΙ

 

9η

Τετάρτη 6 Απριλίου

17.00 – 20.00

Εύη Προύσαλη

- Post Doc στις Παραστατικές Τέχνες

- Δρ. Θεατρικών Σπουδών 

- Δραματουργός

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ Σύνθεσης Κριτικού Σημειώματος:

Παραστατικές Τέχνες, Μοντέρνο και  Μεταμοντέρνο Θέατρο"

Συγγραφή Κριτικής

Εισαγωγή: «αισθητική φόρμα» και «περιεχόμενο» μιας παράστασης

Το Σημειωτικό δίπολο Σημαίνον – Σημαινόμενο ως ένα από τα εργαλεία ανάλυσης της παράστασης. Βασικοί όροι και έννοιες σημειωτικής.

Συγκείμενο και περικείμενο μιας παράστασης

Θεωρητικές, Αισθητικές και κοινωνικές ορίζουσες μίας παράστασης

Κριτική αποτίμηση.

10η

Kυριακή 10 Απριλίου

11.00-14.00

 

 

Θα ήθελε ιδανικά και ένα 2ωρο ακόμη για τις ασκήσεις 

Ιωάννα Μπλάτσου

Θεατρολόγος – Κριτικός Θεάτρου, Ιδρυτικό Μέλος ΕΛ.Ε.Κ.ΘΕ.Π.ΤΕ.,

Μέλος Κριτικής Επιτροπής Πανελλήνιων Διαγωνισμών Συγγραφής Θεατρικού Έργου, Aναλύτρια/Εισηγήτρια κειμένων στην Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος.

ΜΜΕ και Θεατρική Κριτική: Η επικράτηση του εύπεπτου σχολιασμού και ο παραγκωνισμός της εμπεριστατωμένης κριτικής – Παραδείγματα και ανάλυση Γιατί συρρικνώνεται συνεχώς η «εμπεριστατωμένη θεατρική κριτική» στα ελληνικά ΜΜΕ, ποιος «νομιμοποιείται» να την ασκεί και ποιους εντέλει αφορά; Πώς οι υπάρχουσες οικονομικές και υγειονομικές συνθήκες διαμορφώνουν το σημερινό μιντιακό και καλλιτεχνικό τοπίο; Μπορούν τα «αστέρια» και τα «likes» να σηματοδοτήσουν ένα αξιοπρόσεκτο καλλιτεχνικό γεγονός; Μήπως η αποτίμησή του αναπόφευκτα υπακούει σε εμπορικούς - πελατειακούς κανόνες ανάμεσα σε ΜΜΕ και θεατρικούς οργανισμούς; Ποια η θέση του κριτικού θεάτρου;

11η

Κυριακή 17 Απριλίου

11.00 – 14.00

Σάββας Πατσαλίδης

Αναζητώντας ένα νέο κριτικό λόγο 1 :

Θα μιλήσουμε για ανα/κυκλώσεις, ανα/παραγωγές, ανα/προσαρμογές, αντι/γραφές και μετα/γραφές, για όρια και περιθώρια λόγου και πράξης. Θα μιλήσουμε για το «τι» και το «πώς» της γραφής. Θα σχολιάσουμε σχετικά παραδείγματα με τη βοήθεια  προβολών συγκεκριμένων τρέιλερ σύγχρονων παραστάσεων και επιτελέσεων, προκειμένου να δούμε  πώς λειτουργούν αυτά τα προσφύματα («ανα», «μετά», «αντι»), πώς διαμορφώνουν τη φυσιογνωμία του θεάτρου και των επιτελεστικών δυνατοτήτων του, και ποια εργαλεία διαθέτει ή απαιτείται να διαθέτει) ο σύγχρονος κριτικός λόγος για να τα αντιμετωπίσει σε βάθος.

12η

Κυριακή 8 Μαΐου

11.00-14.00

 

Ελευθερία Ράπτου

Θεατρολόγος, Εκπαιδευτικός, Κριτικός Θεάτρου

Κριτική του Θεάτρου για παιδιά και νέους

Από τη σκηνή στη σελίδα: Η κριτική  ως  πολιτισμική «μετα-παράσταση»  στο θέατρο για παιδιά και εφήβους

Το τρίωρο εργαστήριο έχει ως στόχο να φέρει σε επαφή τους συμμετέχοντες με τον κόσμο του θεάτρου για παιδιά και εφήβους και κυρίως να αναδείξει τη σημασία της κριτικής αποτίμησης των θεατρικών παραστάσεων που αφορούν τις συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες, όχι μόνο με όρους «αξιολόγησης», αλλά κυρίως με όρους ενίσχυσης της εκάστοτε παράστασης και «επανεγγραφής» της.

Η σύγχρονη κριτική είναι δυνάμει μια νέα παράσταση, μια μετα-παράσταση, που διαδραματίζεται στη σελίδα των εφημερίδων και των περιοδικών είτε του έντυπου είτε του ηλεκτρονικού τύπου. Ως τέτοια έχει τη δική της αξιωματική,  τη δική της δύναμη και επιρροή στη δημιουργική διαδικασία του θεάτρου.

 Η σύγχρονη κριτική είναι εργαλείο για την αμφίδρομη ερμηνεία του θεατρικού γεγονότος και δυνάμει δομικό στοιχείο για μια παράσταση. Η σύγχρονη κριτική είναι μέσο πολιτισμικής οργάνωσης μιας παράστασης και μέσο πολιτισμικής πολιτικής.

Στο εργαστήριο, η θεματική εκτείνεται σε δύο άξονες:

α) Τρόπος συγκρότησης της κριτικής του θεάτρου για παιδιά και εφήβους.

β) Ξεκλειδώνοντας την παράσταση: Πρόσληψη της παράστασης και «επανεγγραφή»  σε νέα σημασιολογικά, πολιτισμικά και επιτελεστικά πλαίσια.

Για την ολοκληρωμένη προσέγγιση του θέματος, και μετά τη θεωρητική επεξεργασία, θα προβληθεί μαγνητοσκοπημένη παράσταση (ολόκληρη ή μέρη από παραστάσεις), και θα ακολουθήσει συζήτηση, ενώ η κριτική αποτίμηση (προφορική και γραπτή) από την πλευρά των συμμετεχόντων αποτελεί  την ευπρόσδεκτη και απαραίτητη ανατροφοδότηση του εργαστηρίου.

13η

Κυριακή 15 Μαΐου 

11.00-15.00

 

Ιωάννα Λιούτσια

Περφόρμερ, Σκηνοθέτης, Θεατροπαιδαγωγός

Υποψ. διδάκτορας τμ. Θεατρικών Σπουδών ΠΑΠΕΛ

Μέλος της Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών

 

 

*******

 

Τόνια Τσαμούρη

Θεατρολόγος,  Δρ. Φιλοσοφίας

Σύγχρονες μορφές παραστατικών τεχνών και Κριτική

Από τη δεκαετία του 1960 και την άνθιση του neo avant-garde μέχρι και σήμερα, το θέατρο έχει «αγκαλιάσει» μία πληθώρα νέων μορφών παραστατικών τεχνών όπως η περφόρμανς, το χάππενινγκ, η ιδιοτοπική παράσταση, , το θέατρο κοινότητας, η παράσταση – διαδρομή κ.ά. Πολλά από αυτά έχουν πλέον καθιερωθεί ως αυτόνομα είδη, τα οποία παρουσιάζουν ως βασική κοινή αρχή την εμπειρία του θεατή – συμμετέχοντα (spectactor). Πώς μπορούμε, όμως, να αξιολογήσουμε την εμπειρία αυτή; Το σεμινάριο προτείνει μεθόδους κι εργαλεία κατανόησης, ερμηνείας κι εν τέλει αποτίμησης των σύγχρονων αυτών εκδοχών θεατρικής δημιουργίας.

 

*********************

Η Παράλογα Ρεαλιστική δραματουργία του Μεταπολεμικού Αγγλικού και Αμερικάνικου Θεάτρου

Η ιδιαίτερη γραφή των Samuel Beckett, Harold Pinter και Edward Albee συχνά αντιμετωπίζεται στη χώρα μας αποστεωμένη από ρεαλιστικό υπόβαθρο, με αποτέλεσμα οι συγγραφείς να μοιάζουν απομακρυσμένοι από την ανθρώπινη καθημερινότητα. Το παρόν σεμινάριο σκοπεύει να φωτίσει, μέσα από αποσπάσματα παραστάσεων αλλά και, συγκριτικά,  μέσα από την ελληνική και ξένη κριτικογραφία, την καταγωγική σχέση του μεταπολεμικού Αγγλικού και Αμερικάνικου θεάτρου με τον Ιψενικό ρεαλισμό. Στο τέλος του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες θα κληθούν να δοκιμαστούν και οι ίδιοι στην αναγνώριση αλλά και καταγραφή αυτών των στοιχείων σε ένα κριτικό σημείωμα.

14η

Κυριακή 22 Μαΐου

11.00-14.00

 

Σάββας Πατσαλίδης

Αναζητώντας ένα νέο κριτικό λόγο 2

 

15η

Συνάντηση 15η

Κυριακή 29 Μαΐου

11- 14.00

 

Δεν μπορεί τις πρώτες δύο εβδομάδες του Μαρτίου

Παρασκευή Τεκτονίδου

Δραματουργός,  ερευνήτρια και κριτικός χορού, παιδαγωγός, υποψήφια διδάκτορας 

Κριτική χορού

Το εν λόγω σεμινάριο θα ασχοληθούμε με την κριτική έργων «σύγχρονου χορού». Θα δούμε αποσπάσματα παραστάσεων και θα συζητήσουμε για τους διαφορετικούς τρόπους να τα πλαισιώνουμε όταν γράφουμε για αυτά.  Ξεκινώντας από την ιδέα της ζωντανής περιγραφής θα αναλύσουμε την επίδραση της κιναισθητικής ενσυναίσθησης, μία έννοια/ σχήμα συνδεδεμένο άρρηκτα με την κριτική του χορού. Θα παρατηρήσουμε, τα οφέλη μιας τέτοιας προσέγγισης και θα εντοπίσουμε τους περιορισμούς της. Ακόμη, θα διερευνήσουμε τις μετατοπίσεις της όπως συμβαίνουν παράλληλα με τις σύγχρονες διευρυμένες χορογραφικές πρακτικές.

16η

Κυριακή 5 Ιουνίου

11.00 -14.00

Στρογγυλό τραπέζι

Συμπεράσματα – Κλείσιμο

 

Σημειώσεις

*Η ΕΛΕΚΘΕΠΤΕ διατηρεί το δικαίωμα τροποποίησης του προγράμματος εάν παραστεί ανάγκη.

*Εάν οι διδάσκοντες το επιθυμούν πιθανόν να παρεμβληθούν - σε συνεννόηση με τους σπουδαστές - κάποιες μικρότερης διάρκειας συναντήσεις για την ολοκλήρωση της εργασίας τους.