Ήταν το 2004 που η ιστορικός και θεατρολόγος Σίσσυ Παπαθανασίου διοργάνωσε στο θέατρο Άλεκτον τα πρώτα Θεατρικά Αναλόγια αφιερωμένα στο ελληνικό έργο. Όσοι είχαμε την τύχη να βρεθούμε εκεί νιώθαμε μέτοχοι σε μια σπάνια μυστικιστική εμπειρία. Είχε «κάτι» γίνει! Μοιραζόμασταν με την εμπνεύστρια των Αναλογίων την αγωνία για την τύχη του σύγχρονου ελληνικού έργου και είχαμε τη χαρά της ελπίδας που μας πρόσφερε. Και πράγματι, η Σίσσυ, πιστή στο όραμα της, επίμονη και εργατική, συνεχίζει έκτοτε τα Αναλόγιά της ακατάπαυστα, - μετά το Άλεκτον στο Εθνικό Θέατρο για έξι χρόνια και τα τελευταία δύο στο Θέατρο Τέχνης. Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια δεκάδες συγγραφείς άκουσαν τα έργα τους στη σκηνή, νέοι συγγραφείς μας συστήθηκαν ενώ το ίδιο συνέβη και με νέους σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Τα Αναλόγια, σκηνοθετημένες με επαγγελματισμό αναγνώσεις από επιλεγμένους σκηνοθέτες, με «μυρωδιά» σκηνικών, κοστουμιών και μουσικής, και με προσεγμένες διανομές, λειτούργησαν ως μία δεξαμενή ανάδειξης έργων και καλλιτεχνών.
Φέτος, για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Τέχνης, στο νέο Θέατρο Τέχνης της Μαριάννας Κάλμπαρη, θεάτρου που λειτούργησε από την ίδρυσή του σαν υπερασπιστής του σύγχρονου ελληνικού έργου. «Το Πέρασμα» είναι η φετινή τους θεματική και το πρόγραμμά τους πλούσιο. Ξεκινάνε τις δράσεις τους την Δευτέρα, 26 Οκτωβρίου.
Μέσα στα τρεξίματα της προετοιμασίας «συναντήσαμε» την Σίσσυ Παπαθανασίου.
Τα Αναλογία είναι πλέον θεσμός. Θα μπορούσατε να κάνετε μια αποτίμηση όλων αυτών των χρόνων; Πως πιστεύετε ότι άλλαξαν το τοπίο;
Ιδιαίτερα θετική αποτίμηση. Η επέμβαση των Αναλογίων στο θεατρικό χώρο ήταν καθοριστική. Μπορούμε στην κυριολεζία, να μιλάμε για «πριν» και «μετά». Έγιναν μόδα. Πλέον οργανώνονται πολλά και παντού στην Αθήνα και στην Ελλάδα. Οχι πάντα με τους καλύτερους όρους αλλά σίγουρα πάντα με καλή διάθεση και αγάπη. Αξιοσημείωτο είναι ότι το Αναλόγιο έδωσε βήμα και ανέδειξε, πέραν των συγγραφέων, αρκετούς νέους ταλαντούχους ηθοποιούς και σκηνοθέτες.
Η φετινή σας θεματική είναι και επίκαιρη αλλά και πολύ ευαίσθητη θεματική.
Δεν είναι δυνατόν αυτό που συμβαίνει να μη μας αφορά. Η «προσφυγιά», η ανθρωπιστική, πολιτική, πολιτισμική διάσταση της προσφυγικής κρίσης, διαμορφώνει ένα νέο τοπίο σήμερα. Οι έννοιες κινητικότητα, μετανάστευση και προσφυγιά, ταυτότητα και πολιτιστική κληρονομιά αποκτούν άλλη βαρύνουσα σημασία και χρήση. Οι δράσεις μας έχουν δομηθεί πάνω στο πώς η τέχνη μπορεί να αναδείξει και το κοινό να ανακαλύψει. Αυτός ο «πολιτικός ιστός» διέπει όλο το πρόγραμμα ως μια «συνείδηση», πάνω στους διάφορους κόμβους της πόλης.
Επίσης διαμορφώσατε ένα πρόγραμμα ενισχυμένο με πολλές παράλληλες δράσεις. Αισθάνεστε την ανάγκη για αλλαγή των Αναλογίων;
Ήδη έγινε μια μεγάλη, πολύ μεγάλη αλλαγή. Από πέρισυ αλλάξαμε χώρο: από το Εθνικό Θέατρο στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν. Στο Εθνικό ήταν 6 υπέροχα χρόνια ουσιαστικής δουλειάς με φίλους, με ευκολίες στην παραγωγή και με την αίγλη και υπό την σκέπη και με την αίγλη του πρώτου θεάτρου της χώρας. Στο Τέχνης είναι σα να επιστρέφουμε σπίτι μας.
Υπάρχει αυτός ο δημιουργικός αναβρασμός και μια ατμόσφαιρα ανανέωσης και μεγαλύτερης ελευθερίας .. νέος κόσμος που μπαινοβγαίνει, ιδέες και καλλιτεχνικά οράματα και σχέδια για το μέλλον... για ένα μέλλον που, πιστέψτε με, προδιαγράφεται εξωστρεφές και λαμπρότατο και για το θεσμό και για το ελληνικό έργο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.
Ιδιαίτερο βάρος στο πρόγραμμά σας έχει η εκπαίδευση.
Η εκπαίδευση ως αναγκαία συνθήκη. Αυτό είναι το σκεπτικό. Το πρόγραμμα είναι εξωστρεφές και πολυσυλλεκτικό και προφέρεται ως τόπος συνάντησης και διαλόγου μεταξύ τεχνών, καλλιτεχνών και κοινού. Απλώνεται σε όλη την πόλη και απευθύνεται σε όλους, επαγγελματίες, ειδικούς και μη, ανθρώπους κάθε εθνικότητας, ηλικίας και εκπαίδευσης, προσκαλώντας τους να αναρωτηθούν, να ανταλλάξουν εμπειρίες, να πάρουν μέρος και να συν-διαμορφώσουν με την ενεργή συμμετοχή τους τη διοργάνωση.
Τα κάθε μορφής Αναλόγια πιστεύετε ότι λειτουργούν και ως άλλοθι από τους φορείς για την έλλειψη ουσιαστικής προώθησης του ελληνικού έργου;
Πιο «ζωντανή» προώθηση με πολλαπλή προσβασιμότητα για ελληνικά (και ξένα) έργα από τα αναλόγια, δεν υπάρχει! Απόδειξη είναι ο πολύ μεγάλος αριθμός έργων που πρωτοπαρουσιάστηκαν σε μας και μετά έγιναν παραστάσεις, μεταφράστηκαν, πήραν ελληνικά και διεθνή βραβεία...
Ποια είναι η γνώμη σας για το σύγχρονο ελληνικό έργο και για τη θέση του στη σκηνή;
Καλώς ή κακώς η νέα γενιά ακολουθεί διεθνείς τάσεις και ρεύματα, ευφάνταστα και μη. Γενικώς, υπάρχει μια ενδιαφέρουσα και αξιοσημείωτη, θα έλεγα, δυναμική, -δραματική και σκηνική.
Θα μπορούσατε να ξεχωρίσετε μια «καλή» και μια «κακή» στιγμή στα Αναλογία στη πορεία του χρόνου;
Το επικοινωνιακό υλικό και οι εκδόσεις υπήρξε πάντα, μα πάντα, μια δύσκολη στιγμή. Ευτυχώς την ευθύνη τις περισσότερες φορές την είχε η Βάσω Αβραμοπούλου, κι αυτό με ηρεμούσε και ως προς την οργάνωση της δουλειάς και κυρίως ως προς την ποιότητα και το αισθητικό αποτέλεσμα.
Όμορφη στιγμή. Μόνο μια; Ισως η κατ’ εξοχήν εμβληματική είναι η εικόνα της Λούλας Αναγνωστάκη στο Αναλόγιο 2005, υπέροχα μόνη της στη σκηνή του Άλεκτον, (εκεί που πρωτοξεκίνησε και υποστηρίχτηκε το Αναλόγιο), φορώντας τα μαύρα γιαλιά της και ντυμένη με ένα μαύρο ταγιέρ να διαβάζει συγκλονιστικά το γράμμα από τη «Νίκη». Κι έπειτα να ρωτά: Ήμουνα όμορφη;
Και δεν θα μπορούσα να μην αναφέρω την εμπειρία στην Ερεσσό στη Λέσβο, αρχές Αυγούστου του 2010. Σύσσωμο το ελληνικό θέατρο εκεί για το Αναλόγιο που παρουσίασε έργα-παραγγελίες ειδικά γραμμένα για τη διοργάνωση. Εκεί η Μαρία Λαϊνά και η Ένη Κούκουλα, ο Άκης Δήμου, ο Γιάννης Μαυριτσάκης και ο Ανδρέας Στάικος, ο Γιάννης Σολδάτος και η Έφη Βενιανάκη, ο Νίκος Ψαρράς και η Ναταλία Δραγούμη, ο Ένκε Φεζολλάρι και η Αλεξάνδρα Παντελάκη, η Βουβούλα Σκούρα, ο Θωμάς Χαρέλας, η Εύα Κοταμανίδου, η Μαρία Μπρανίδου και η Άση Δημητρολοπούλου, και τόσοι και τόσοι άλλοι… Πρόβες ανοιχτές στην εξέδρα που είχαμε στήσει στην αυλή του Δημοτικού Σχολείου, κυρίες που μας έφερναν γλυκά του κουταλιού, κύριοι που ερχόταν εκεί να πιουν τον καφέ τους, κοινό που παρακολουθούσε με μεγάλη προσοχή και συμμετείχε στη διαδικασία, και μπάνια, ποτά, φαγητά και τραγούδια... Τι ωραία στιγμή!
Αναλόγιο 2015
Το Πέρασμα
Μετανάστευση και προσφυγιά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ >Πολιτιστικό κέντρο Μελίνα
Εργαστήρια
Περιπατητικό εργαστήριο ηχητικού σχεδιασμού και ψηφιακής αφήγησης
Κάθε ιστορία είναι ταξιδιωτική ιστορία (περπατώντας στην Αθήνα με την Ιθάκη του Καβάφη)
με τον Geert Vermeire/ the Milena principle και την ομάδα Akoo–o
ΔΕ 26.10 │12.00 – 17.00 > ΤΡΙ 27.10 │10.00-17.00
Θεατρική Γραφή
Μικρή Φόρμα με τη Νίνα Ράπη
ΔΕ 26.10 > ΠΕΜ 29.10 │ 15.00-18.00
Θεατρική Μετάφραση
Focus Ισπανικά με τη Μαρία Χατζηεμμανουήλ
ΠΕ 29.10 │12.00 - 15.00
Focus Αγγλικά με τη Μαρίνα Κοτζαμάνη
Μεταφράζοντας το έργο του Percy Shelley Ποδάγρας ή Οιδίπους Τύραννος
Ανάγνωση του κειμένου από φοιτητές του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στο Ναύπλιο με την καθοδήγηση του Γιάννη Λεοντάρη
ΠΑ 30.10 │ 13.00-16.00
Focus Αγγλική γλώσσα με τη Χριστίνα Μπάμπου-Παγκουρέλλη
Μεταφράζοντας το Παράλογο, Translating the Absurd
ΣΑ 31.10 │ 12.00-15.00
Σεμινάρια
Σκηνογραφία με την Άση Δημητρολοπούλου
ΤΡ 27.10 │14.00 - 17.00
Ιστορία Θεάτρου Από τον μύθο στην τραγωδία. Εισαγωγή στην προϊστορία του θεάτρου
με τη Σίσσυ Παπαθανασίου
ΤΡ 27.10 │17.00 - 19.00
Συναντήσεις
Συνάντηση με τους συγγραφείς Αγγελική Δαρλάση και Τζένη Δάγλα. Προλογίζουν η Ελευθερία Ράπτου και η Ζωρζίνα Τζουμάκα. Παρεμβαίνουν οι συντελεστές παρουσίασης των έργων
ΔΕ 26.10 │18.00-20.00
Συνάντηση με τους συγγραφείς Χλόη Κολύρη, Βαγγέλη Ραπτόπουλο και τη Σοφία Φιλιππίδου
ΠΕ 29.10 │ 17.00-19.00
Συνάντηση με τους συγγραφείς Μαρία Τσιμά και Γιώργο Ψάλτη. Προλογίζουν οι Δήμητρα Πετροπούλου και Κωνσταντίνα Ζηροπούλου. Παρεμβαίνουν οι συντελεστές παρουσίασης των έργων
ΠΑ 30.11 │ 17.00-19.00
Συνάντηση με τους συγγραφείς Χρήστο Αγγελάκο και Νίνα Ράπη. Προλογίζουν οι συντελεστές παρουσίασης των έργων τους και ο Γιώργος Σαμπατακάκης
ΣΑ 31.10 │ 17.00-19.00
Συζήτηση
Το Πέρασμα Μετανάστευση και Προσφυγιά. Mορφές πρόσληψης και καταγραφής στην τέχνη και τις παραστατικές τέχνες σήμερα
ΚΥΡ 1.11 │12.00 – 15.00
Παράλληλες εκδηλώσεις
Προβολές > Ταινιοθήκη της Ελλάδας
Βουβούλα Σκούρα Κώδικες, video-εγκατάσταση
27.10 > 03.11│20.00
03.11 │ 20.00
Anouck Mangeat, των Noémi Aubry, Jeanne Gomas, Clément Juillard et nous jeterons la mer derièrre nous, ταινία
Παρεμβάσεις σε δημόσιους χώρους
Πλατεία Βικτωρίας │ Γιώργος Πανταζής Ζωγραφικό αναλόγιο
ΔΕΥ 26.10 > ΤΡΙ 27.10 14.00 - 17.00
Θέατρο Τέχνης οδού Φρυνίχου │Θανάσης Μπλιούμης Αποκοπή
ΔΕΥ 26.10 > ΤΡΙ 27.10 │14.00 - 17.00
Ιερά Οδός,Ταινιοθήκη της Ελλάδας ΤΡ 27.10 > Πλατεία Εξαρχείων ΤΕ 28.10 > Πλάκα, οδός Φρυνίχου ΚΥΡ 1.11 │19.00
Να εύχεσαι να 'ναι μακρύς ο δρόμος διαδραστική ηχοκινητική performance Σύλληψη-Υλοποίηση Geert Vermeire/ the Milena principle, Ιδέα Σίσσυ Παπαθανασίου Σχεδιασμός-επεξεργασία ήχου Ομάδα Akoo–o
Εικαστικές δράσεις Παρουσιάσεις
ΠΕ 29.10 │19.00 Θέατρο Τέχνης οδού Φρυνίχου, Φουαγιέ
Γιώργος Πανταζής Ζωγραφικό αναλόγιο
Θανάσης Μπλιούμης Αποκοπή
Χρήστος Σκούρτης Μνημείο μνήμης φθορά
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας, 3ικαστικό 3ργαστήριο Ζωγραφικής, Συντονισμός Χάρης Κοντοσφύρης
ΔΕΥ 2.11 19.00 Θέατρο Τέχνης οδού Φρυνίχου, Δημήτρης Ανδρεοσόπουλος Περί ανθρωπίνων, 3ικαστικό 3ργαστήριο Ζωγραφικής Φλώρινας, Συντονισμός Χάρης Κοντοσφύρης
ΧΩΡΟΙ
Παραστάσεις
Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν – Φρυνίχου 14, Πλάκα, metro Ακρόπολη
Τηλέφωνα ταμείου: 2103222464 και 2103236732
Καθημερινά 10:00-13:00 και 17:00-22:00
Εκπαιδευτικά εργαστήρια/σεμινάρια/διαλέξεις /συναντήσεις
Μουσείο Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη
Διεύθυνση: Ηρακλειδών 66, Θησείο, metro Κεραμεικός
Τηλέφωνο:21 0345 2150
Προβολές
Ταινιοθήκη της Ελλάδας, Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου
Για τα σεμινάρια, επικοινωνήστε και στα τηλέφωνα:
6981219697 & 6977566265
2014 © greek-theatre.gr ALL Rights Reserved. Όροι Χρήσης
Design & Development by E.K.